tipuri de yoga

Ghidul începătorului în tipurile de yoga

Fie că vrei să te relaxezi, să te descoperi, să faci un workout sau să devii mai spiritual există un tip de yoga care ți se potrivește.

 

În fiecare zi mai apare câte un articol cu nuștiuce studiu despre beneficiile yoga. Se știe că poate reduce anxietatea, crește masa musculară și pe cea osoasă, îmbunătățește sănătatea inimii și luptă cu depresia. Cu toatea astea, motivele principale ale oamenilor pentru care nu vin la yoga sunt: “nu sunt flexibil”, “e plictisitoare”, “nu sunt femeie”, “mă plictisesc”, “nu beau pipi”, “e înghesuială”, “nu-mi place să cânt”. Și astea sunt doar câteva, cred că cel mai frecvent este “nu sunt flexibil”. 

 

De fapt există aproape sigur un tip de yoga care ți se potrivește și care se pliază pe corpul sau temperamentul tău. Sunt anumite tipuri de yoga care îți dezvoltă echilibrul sau flexibilitatea, aceasta fiind o consecință și nu o condiție. Posturile mai avansate necesită ani de studiu și de practică, iar dacă nu cumva ești gimnast de performanță nu o să-ți iasă din prima ce mai vezi pe instagram.

Aproape toate tipurile de yoga creează o senzație de relaxare și confort, sau urmăresc asta, dar dacă vrei să beneficiezi din plin ar trebui să găsești un tip de yoga care ți se potrivește, dar și un profesor cu care să ai o conexiune și să rezonezi. 

Dacă să zicem că ești genul care merge mult pe sală, atunci ar trebui să găsești un stil care urmărește să sporească mobilitatea și flexibilitatea, astfel îți echilibrezi programul de sală. Sau poți încerca Yin, care e mai relaxantă dar crește și flexibilitatea. Dacă ești atras mai mult de partea spirituală poți să încerci Kundalini sau Hatha. Dacă vrei să transpiri și să te miști poți să încerci Ashtanga, Vinyasa sau Power Yoga.

 

Înainte să te hotărăști poți să vezi ce ai pe la sală sau ce studio ai prin apropiere (consultă aici lista studiourilor). Din ce în ce mai multe săli au început să pună yoga în program și găsești diferite stiluri. Încearcă, aproape sigur o să-ți placă. Toate studiourile sunt prietenoase și călduroase (chiar și online) și profesorii își dau silința de obicei ca să te facă să te simți confortabil și să revii. 

Dacă crezi că ai găsit un stil care îți place, atunci ar trebui să încerci mai mulți profesori și studiouri. Profesorii sunt diferiți cu personalități, experiență și practici diferite, găsește-l pe cel cu care te potrivești cel mai bine. Un profesor bun ar trebui să nu te pună chestii complicate dacă ești la început.

De asemenea, cred că dacă vrei să vezi beneficii trebuie să practici câteva luni. Te vei simți bine după fiecare clasă, dar după câteva luni de practică regulată te vei simți diferit.

Iată principalele tipuri de yoga care se practică în România

Are posturi

Se transpiră

Meditație

Stretching

Flow

Cameră încălzită

Aceeași secvență

Hatha

Hatha înseamnă de fapt partea de posturi, sau practica fizică (asanele). Clasele de hatha sunt cele cu posturi (destul de accesibile tuturor) din care lipsește partea de flow (mișcarea dintre ele).

Ashtanga

Ashtanga este un stil mai dinamic. Posturile se practocă mereu în aceeași ordine și este împărțită în 6 serii în funcție de dificultate, prima fiind cea mai accesibilă, apoi una intermediară și 4 mai avansate. Mișcările se sincronizează cu respirația la fel ca la Vinyasa, diferența principală fiind că la Ashtanga secvența este mereu aceeași și posturile se țin un număr fix de respirații, în timp ce la Vinyasa poate să difere în funcție de profesor, tema clasei etc. . Fiecare serie de la Ashtanga se poate împărți în secvențe mai mici sau mai ușoare.

Vinyasa Flow

Asemănătoare cu Ashtanga. Se trece prin posturi în mișcare și se sincronizează cu respirația. Diferă mult de la profesor la profesor însă posturile și mișcările sunt cam la fel. Secvențele țin seama de specificul clasei (șolduri, echilibru, picioare, inversii etc.). Sunt pe mai multe niveluri și au început să fie destul de populare.

Iyengar yoga

Are aceleași rădăcini ca și ashtanga și posturile destul de asemănătoare doar că la Iyengar se pune mult accent pe aliniament și se folosesc multe accesorii ajutătoare (curele, cărămizi, perne, bolstere… ). 

Yin

Yin este un stil liniștit cu rădăcini în tradiția taoistă și se focusează mai mult pe pasiv (dacă Yang e activ, atunci yin e pasiv), de obicei posturi în șezut care lucrează, sau urmăresc să lucreze  țesuturile și musculatura din zona șoldului și a zonei lombare printr-o stare de confort, meditativă. Posturile se țin de obicei între 1 și 10 minute. E un mod plăcut și ușor ca să descoperi bazele meditației și asta o face ideală pentru atleți sau cei care caută un mod de relaxare. 

Bikram yoga

În ciuda scandalului cu fondatorul ei Bikram Chouldhury este un stil interesant. Un set de 26 de posturi, pe care le faci într-o cameră încălzită, concepute ca să întindă și să întărească musculatura dar și să detoxifieze (zic ei). Hot Yoga derivă din Bikram, adică se practică yoga într-o cameră încălzită.

Power yoga

Power yoga este mai degrabă un termen general care descrie clasele mai în forță și se aseamănă cu Ashtanga și Vinyasa. Există și clase de Power yoga în camere încălzite.

Kundalini yoga

Kundalini yoga urmărește să trezească energia din jurul coloanei vertebrale, se folosesc tehnici de meditație, respirație dar și posturi.

Yoga Nidra

Yoga Nidra este o clasă de meditație ghidată. Se stă întins pe spate și se caută starea dintre somn și veghe, aceasta este indusă printr-o meditație ghidată.

Restorativă

Yoga restorativă urmărește să re relaxeze fizic și mental prin posturi simple, relaxante. Se pot folosi accesorii ca bolstere, perne, etc. .

Desigur că mai sunt multe alte tipuri și multe practici, fiecare specială în felul ei. Dacă găsești un anumit tip sau profesor sau studio care ți se potrivește profită de asta și încearcă să te ții și să o faci parte din rutina și din viața ta iar în scurt timp vei începe să aduni beneficiile. 

Sfatul meu este să nu ai niciun fel de așteptări și să vii cu mintea deschisă. Dacă tot ai alocat timp (și poate bani) în asta, încearcă să profiți cât poți. Uită tot ce știai sau ce preconcepții aveai despre yoga și profită cât mai mult de moment, fii prezent. 

 

Abonează-te la Newsletter

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on pocket